kender du det? – Om at fyre den af til eksamen!

Eksamensangst – kender du det?

Kender du det?

Eksamen står for døren og allerede nu har du mistet overblikket over alle de ting du skal have læst og den tanke der rumsterer aller mest er: Jeg når det ikke!

Kender du det?

Du ved du har mindst tre mundtlige eksamener og du ved at de alle vil gå galt, for det har det altid gjort.

De to ovenstående ting er nogle af de ting vi arbejder meget med i Bang Coaching i denne periode og vi har rigtig mange gode erfaringer i at hjælpe og støtte studerende med at få den rigtige eksamen.

I det følgende får du to tricks du kan bruge i den periode du som studerende nu skal til at bevæge dig ind i.

Rigtig mange studerende giver op næsten på forhånd når de skal til at læse deres pensum op. Det virker uoverskueligt og grundlæggende er der ikke tid nok til at få det hele læst. Så hvis du har denne udfordring så kommer her i lidt forkortet udformning et yderst stærkt redskab til at få overblik samt læst pensum.

Det vigtigste er at få overblik over det du ikke har overblik over. Når du så har dette, er det vigtigt at få styr på pensum, artikler, bøger osv. og om du har materialet eller hvor du kan få fat i dette og så få det samlet.

Når du så har materialet, skal du få talt op, hvor mange sider det er du skal læse op. Det kunne i dette eksempel være 1.200 sider. (jeg ved det er lavt men det er et eksempel J)

Så finder du en gennemsnitsside i dit pensum og læser så du forstår og husker hvad der står på denne. Det kunne i dette eksempel være 1 minut.

Så har du følgende lille stærke formel:

12 sider tager 12 minutter
120 sider tager 120 minutter = 2 timer
1200 sider tager 1200 minutter = 20 timer

Så ved du at det vil tage dig 20 timer at læse et pensum på 1.200 sider. Når du så har de 20 timer så gælder det om at finde denne tid i den periode du har til at læse dit pensum op og i øvrigt være realistisk her. Men hvis du bare bruger 5 timer om dagen vil det tage dig 4 dage at få læst dette antal.

Timerne behøves ikke ligge i streg, du kan dele det op i perioder så det passer ind i dit øvrige liv og på den måde hele tiden sørge for at holde energiniveauet højt, som skrevet i en tidligere artikel!

Så hvor lang tid er du om at læse en side…. J og hvor stort er dit pensum?

At gå til mundtlig eksamen kan være en enorm udfordring for mange, da vi ofte har mange dårlige erfaringer med dette. Du kan være nok så velforberedt med hensyn til at have læst hele pensum, men har du også forberedt dig på hvad der sker i din krop og hjerne og har du nogensinde tænkt over at du selv har mulighed for at styre dette.

I Bang Coaching har vi endog meget stor erfaring i at støtte studerende der skal til eksamen og har udviklet en række meget stærke redskaber til dette.

En af de ting som sker kan man kalde tankeflugt. Enten inden du skal ind og præstere eller værst, når du er inde til eksaminationen, sker det. Dine tanker ryger ud af en stringent og for nogen sker der endda det at man begynder at tænke at man ikke kan klare det og at man ved det går galt.

Hjernen går i sort, man kan næsten ikke se, hjertet hamrer derudaf, munden bliver til Sahara og alt det manglende væske i munden synes at manifestere sig i armhulerne.

Du bliver febrilsk, læreren bliver febrilsk og censor tænker… wtf sker der?

Selv om man ikke skulle tro det, så sker der en masse inde i dit hoved… bare ikke noget der er hensigtsmæssigt i forhold til at gå til eksamen.

Jeg kan ikke nå at gennemgå de forskellige processer i hjernen her, selv om det ofte har kæmpe virkning på præstationen. Da forståelse for hjerneprocesserne er en stor del til mestring af en eksamenssituation.
Men jeg vil prøve at give dig to små ret stærke redskaber.

1.
Eksamenskaos

Florence Griffith Joyner, en af verden bedste 400 m. løbere i 80´erne, nåede at løbe ikke mindre end tusind 400 m løb på tre måneder optil udtagelseløbene frem mod OL i 1984 og på trods af og mens hun havde en skade, kunne hun via disse mange løb forberede sig optimalt til OL.

Som skrevet så kan rigtig mange ikke forestille sig et positiv eksamensforløb og har meget ofte kun dårlige erfaringer med dette.

Det er bare sådan, at når vores hjerner skal arbejde har de brug for et mål at sigte efter, og hvis hjernen kun har et ”dårligt mål” at sigte efter…. Ja så bliver det så dette mål den sætter op for sig/dig! Og gæt så hvad den arbejder hen imod? Lige præcis det den kender… den dårlige eksamen.

For at imødegå dette kan du lave en visualisering af en god eksamen. Visualiseringer er ufattelig stærke og jeg bruger det både når jeg arbejder med elitesportsfolk, direktører og ikke mindst eksamensgængere. Og det virker!

Så hvis det er dig muligt, så lav en visualisering af en god eksamen… men startende helt fra morgenstunden af den dag du skal til eksamen til gennemførelse af din eksamen.

Det er vigtigt at du har billeder, lyde og følelser med i denne visualisering da det vil forstærke denne markant.

Da Florence Griffith Joyner rundede det sidste sving i 400 m. finalen i 1984 var hun foran alle hendes konkurrenter, 40.000 publikummer rejste og klappede hende i mål, da alle kendte historien om det umulige i hendes præstation og selv hende værste konkurrenter lykønskede hende da hun havde vundet, da hun reelt havde præsteret det umulige. 

Hvordan tror du hun formåede at løbe så mange løb alt i mens hun var skadet?

Så giv din hjerne lidt at sigte efter i form af en forrygende eksamen, lav din egen visualisering!

2.

Tankeflugt.

For mange eksamensgængere sker der det, at selv om man i realiteten kender pensum og ved ”alt” det man skal vide, så begynder tankerne enten helt stoppe, eller også at fortælle en at man ikke kan, at man ikke er god nok og at alt går galt nu og så bruger man alt sin energi på dette i stedet for at fokuserer på det der er vigtigt.

Et meget simpelt redskab i denne forbindelse er at sige stop inde i dig selv. Så når de ”dumme” tanker starter og du ved, at nu begynder du at desse dig selv så sig: STOP.

Og ikke bare stop men STOP som i STOP. Dette stop er henvendt til tankerne og det virker fordi det er dig der bestemmer over dine tanker. Stoppet betyder STOP til at tænke dårligt om din eksamenspræstation.

Du kan forstærke dette ved at forestille dig et billede af de her skilte der er helt røde og med en hvid streg i midten STOP.

Hvis dine tanker er lidt anderledes så forestil dig en kløft hvor de ikke kan komme forbi og ind i dit hoved og hvor budskabet er STOP.

Så du bestemmer over dine tanker og hvis de i en eksamensituation synes at bevæge sig i en forkert retning, så tænk STOP!

Når du har tænkt stop, så tag fat den viden du har, tag den frem, se den for dig, hør ordene og mærk den fede fornemmelse af ”at du kan godt”

Så kære veterinærstuderende, jeg håber du kan bruge disse redskaber lidt og jeg vil ønske dig alt muligt held og lykke med din eksamen. Jeg ved du kan klare det.

Mange hilsner fra john-erik

 

 

Skriv en kommentar