Når studiet for alvor er hårdt

Når studiet for alvor er hårdt og energien har forladt krop og hjerne.

Kender du det: du er hele tiden et skridt bagud!

Når du starter computeren op, sidder du bare og kigger eller kæmper med den finpudsning du ved du alligevel aldrig bliver helt tilfreds med alligevel. Du kæmper for, at nå jobbet, få læst lektierne og afleveret de ting, der skal afleveres. Du bruger mere tid på Facebook, Skype, sms´er og ”Friends” i tv´et, selvom du ved du burde arbejde. Du når ikke at se vennerne. Kæresten og familien svigtes og du er havnet i en stærkt indadgående spiral, hvor tingene synes at hobe sig op uden nogen egentlig udvej.

Jeg hedder John-Erik og jeg arbejder som studiecoach. Jeg har mange unge studerende, der kommer og besøger mig her på mit kontor, down town cph. Aldersspredningen varierer fra 17 til 35 år og jeg kender rigtig meget til ovenstående fænomen.

Udfordringer for studerende er mangfoldige og min erfaring er, at hver gæst jeg har her i Gothersgade, i det indre København, har egne og helt unikke udfordringer og alligevel er der enkelte typer udfordringer, der er årstids- og sæsonbestemt.

En helt grundlæggende typisk sæsonbestemt udfordring er f.eks., at gå til eksamen eller skulle forsvare et speciale, en opgave eller andre store afleveringer. Så når det er sæson for dette, laver vi, i Bang Coaching, en mængde relateret eksamenstræning og arbejder med præsentationsteknikker og dette kun med gode resultater, (da vi udover eksamenscoaching tilbyder en bred vifte af teknikker i forhold til, at gå til eksamen.)

Lige i disse dage er der dog kun lidt eksamenstræning, men et helt andet fænomen, som vi har en del at gøre med. Det er et fænomen som de færreste studerende tænker over og af den simple grund man glemmer, at have øjnene op for dette.

Aktuelt har jeg en del studerende fra forskellige højere læreranstalter i København, fra jurastudiet, lægestudierne til forskellige sprog og kommunikationsretninger… en bred lille vifte.

Disse personer, der i øvrigt ikke kender hinanden, er stødt på dette fænomen, man som studerende godt kan have svært ved at indse, forstå, mærke eller høre, førend det indtræffer.

Fænomenet er ganske enkelt:
ingen energi, tabt overblik og tabt motivation.

Tanker som;

  • hvad skal jeg dog med dette studie?
  • Hvordan skal jeg nogensinde komme igennem dette?
  • Jeg får aldrig de karakterer jeg skal have?

Er dominerende.

Computerens taster råber… ”kom nu, tryk på mig og skriv”. Bøger og artikler venter med længsel på at blive læst. Men energien er væk. I stedet fylder stress og daglig kaos det meste af dagen op. Studiegruppen synes aldrig, at være tilfreds eller det er i hvertfald den fornemmelse, der er tilstede.

Man har som studerende en oplevelse af, at skulle overleve frem for at leve. Man bruger indre metaforer som;
jeg er ved at drukne i et hav af kaos, jeg er kommet på den forkerte rulletrappe og lige meget hvor meget jeg går bliver jeg på samme sted. Jeg kæmper mod spøgelser og dæmoner jeg ikke kan se. Jeg er i en mudret sump, jeg ikke kan komme op af. Stemmer og lyde suser rundt i mit hoved, uden at have noget fornuftigt, at byde ind med. Mine følelser er som kaos og jeg er så stresset, at min hjerne er smeltedigel  osv. osv.

Disse metaforer er et meget lille uddrag af, hvad jeg har hørt bare de sidste par uger.

Men de er voldsomme og det er ofte sådan man har det.

Når man har det sådan, eller hvis du har det sådan, er det en god ide, at søge hjælp. Og nogle søger hjælp hos en coach.

Der hvor coachen starter er typisk; ”Hvad skal målet være med denne samtale”?

og den der bliver coachet, svarer ofte; ”jeg har det præcis, som skrevet ovenfor”!.

Så coachen spørger igen: ”Hvad vil du så gerne opnå”?

Hvortil der bliver svaret; ”alt det modsatte”

Nogle coaches ville så vælge at gå en vej, men jeg vender det hele lidt om og stiller så ofte følgende 2 spørgsmål;

  • ”Hvordan har du det”?

Og dette følgende……

  • ”Hvor henter du energi fra”?

For nogle sker der det, at ved det første spørgsmål får de tårer i øjnene og ved det andet spørgsmål bliver de oprigtigt blanke og helt blanke i øjnene og der bliver helt stille.

Rasmus 23 og Louise 25 (navne ændret) læser begge på højere læreranstalter i København og de forløb de har, er næsten ens og grundlæggende magen til mange af de andre studerende, der kommer til mig de kommende dage.

Louise er godt i gang med hendes studie og har været det en årrække. Efter de indledende samtaler spurgte jeg hende om ovenstående.

I forhold til hvordan hun havde det, kunne hun kun svare; ”…… det eneste jeg ved er, at jeg ikke har det som jeg gerne vil have det”! Hvilket er et svar, der giver meget stof til coachen.

Men på det andet spørgsmål; ”hvor henter du din energi fra”?, blev hun for alvor blank og spurgte tilbage. Her er lidt af samtalen i en noget forkortet version:

L:  ”Hvad mener du med energi?”

C:  ”Hvad gør dig glad, hvor laver du noget hvor, når du går derfra, sådan er rigtigt fyldt op med                            energi og en indre glæde?

Så forstod hun og smilede… og svarede;

L: ”Nåhh på den måde… J det sker når jeg danser”

C: ”Så hvornår var du sidst til dans?”

L: ”Jamen det stoppede jeg med kort inde i studiet, for det havde jeg da ikke tid til!”

C: ”Ok…. Hmm jeg tænker, måske har du ikke tid til at lade være med at danse”

L:  (sådan lidt på vagt for hvad der nu måtte komme) ”Hvad mener du?”

C: ”Jeg tænker, at her hvor studiet for alvor er hårdt og krævende, har du brug for al den energi du kan få og sammen med dansen, har du afgivet en af de ting, der giver dig energi og gør dig glad…..”

L: ”Sådan har jeg aldrig tænkt på det før”

Så brugte vi en del tid på, at tale om, hvad hendes dans egentlig betød for hende

Om det er dans, fodbold, sang, håndbold eller ”what ever”, der giver dig energi, så er svaret ofte det samme.

Louise svarede, jamen dans betyder alt for mig, jeg får ro, jeg får brugt min krop, jeg møder mine venner, jeg får svedt og jeg bliver så glad inden i…… Dans giver mig ganske enkelt glæde og overskud!

Så udfordrede jeg Louise. Spurgte om det var muligt for hende, at gå til dans igen.

Louise havde først modstand over for ideen, for der var jo ikke tid til dette. Men efter vi havde struktureret dagene meget firkantet begyndte der, at dukke huller op i Louises studiekalender.

Vi fandt flere ting for Louise der gav hende energi og fik også dette føjet ind i kalenderen.

Louise gik fra, at være ”mast” til, at glæde sig til, at komme i gang med, at udføre de forskellige udfordringer hun fik af mig.

Vi lavede yderligere et  ”TurboRum©”  for Louise i forhold til lektielavningen.

Et ”TurboRum” er en mental konstruktion med udgangspunkt i hjerneforskning. I al sin enkelthed er det et superstærkt redskab til fokusering og kvalificering af lektielavningen og studiet.

Så gik vi i gang med de ting der skulle gøres.

Ganske kort;

Louise kommer her stadig. Men det er en helt anden ung dame, der kommer her idag. Hun smiler og er ualmindelig glad. Hun er blevet glad for studiet og har genfundet motivationen. Hun går til dans to gange om ugen og har som bonus fået tid til også, at være danseinstruktør. Et job hun fik tilbudt og som kunne passes ind i den plan, vi har lavet for Louise.

I dette er der så en dobbelt bonus. Hun tjener lidt penge og laver noget af det, hun holder mest af.

Louise er gået fra at studere 4-5 timer om dagen, hvor det kvalitative i det opnåede, var på kanten af at være ligegyldigt til, at studere 6×20 minutter, eksklusiv indlagte pauser. Og hun tager fra i forhold til studiet og materialet. Hun er100% mere koncentreret end før og dette er hver dag!

Og lidt til i weekenden.

Hun har smidt et par kilo og er fyldt med energi, lyder frisk, ser ud som solskin og er et stort smil når hun kommer.

Helt aktuelt er vi i gang med, at sætte mål op for hvilke resultater, der skal opnås til sommerens eksamener, hvilket snit vi skal sigte efter og nå.

Rasmus, som jeg også kort nævnte, har lavet stort set samme forløb. For ham var det fodbold og venner han var kommet til, at ”glemme” og som han nu dyrker med stor glæde.

Mange andre studerende har lavet det samme forløb og genvundet både energi, glæde og ikke mindst motivationen i studiet.

Så kære (veterinærmedicin)studerende lad mig spørge dig:

”Hvordan har du det”?

Og ikke mindst;

”hvad giver dig energi til, at komme gennem studiet i disse dage”?

Jeg har en vinterudfordring til dig som kommer her:

Find mindst 10 ting, der giver dig energi og gør dig glad.

Skriv dem ned på et stykke papir og list dem op i prioriteret rækkefølge.

Se, hør og mærk efter om du får lavet de ting, der er så vigtige i forhold til dit energiniveau.

Det er vigtigt, for du skal bruge en masse energi på dit studie.

I næste nummer skriver jeg lidt om forskellige studieteknikker og sammen kigger vi frem mod eksamen og dens udfordringer.

Stay cool og bedste hilsner fra

John-Erik Bang

 

 

 

 

Skriv en kommentar